ΚΑΜΕΡΕΣ ΣΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ ΔΕΝ ΘΑ ΜΠΟΥΝ ΠΟΤΕ

Το Υπουργείο Παιδείας – με εκπρόθεσμη τροπολογία σε άσχετο νομοσχέδιο – νομοθετεί τη ζωντανή ή μαγνητοσκοπημένη αναμετάδοση του μαθήματος.
Αναλυτικά, η τροπολογία προβλέπει:
1. Τη ζωντανή αναμετάδοση των μαθημάτων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας μέσω διαδικτύου: «Η ταυτόχρονη διδασκαλία σε μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν εξ αποστάσεως επιτρέπεται μόνο σε περίπτωση επιδημικών νόσων».
2. Τη μονιμοποίηση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και εκτός πανδημίας: «η, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, παροχή σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με χρήση μέσων τεχνολογίας σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που δεν δύναται να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία είτε λόγω καθολικής ή μερικής αναστολής ή απαγόρευσης λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής είτε για άλλο λόγο που ανάγεται σε έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός».

Η σχολική ζωή δεν είναι ριάλιτι

Η βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας προδίδει την παιδαγωγική σχέση και την παιδαγωγική εμπιστοσύνη εκπαιδευτικού και μαθητών, υπονομεύει τη ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία. Εισάγει βίαια ένα τρίτο και ανεξέλεγκτο παράγοντα στην τάξη. Αυτός, ένας απρόσωπος, μπορεί να αξιοποιήσει τη φωνή, την εικόνα, το λάθος, την αστοχία, το ξεστράτισμα, την ανυπακοή, το παιχνίδισμα, το αστείο, τον τσακωμό, οτιδήποτε κάνουν οι μαθητές ή οι εκπαιδευτικοί για τους δικούς τους σκοπούς. Κυριαρχεί πίσω από την ανωνυμία και τη σιωπή του. Λογοκρίνει, εκφοβίζει, απειλεί. Το σχολικό μάθημα δεν είναι ακαδημαϊκή διάλεξη. Το σχολικό μάθημα δεν παράγεται από μια επιστημονική αυθεντία, αλλά από όλη την τάξη, από όλα τα παιδιά. Ο αυθορμητισμός είναι βασικό στοιχείο της αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον δάσκαλο και τους μαθητές του. Η παρουσία της κάμερας θα εξαλείψει κάθε ίχνος αυθορμητισμού. Εκπαιδευτικοί και μαθητές θα αυτολογοκρίνονται συστηματικά κάτω από το πανοπτικό βλέμμα του «μεγάλου αδελφού».

Η σχολική αίθουσα είναι χώρος απαραβίαστος, ανήκει στην κοινότητα της τάξης δεν μπορεί να ελέγχεται και να παρακολουθείται. Η σχολική αίθουσα είναι κατεξοχήν ο χώρος όπου γίνονται λάθη, πολλά λάθη, γιατί τα παιδιά μαθαίνουν κυρίως από τα λάθη τους. Η καταγραφή και αναμετάδοσή τους θα διαρρήξει την παιδαγωγική σχέση, ο σκεπτικισμός και η καχυποψία θα ρίξουν βαριά τη σκιά τους στις σχολικές αίθουσες.
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εσκεμμένα συγχέει τη βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας με την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Θολώνει τα νερά για δικούς της, ανομολόγητους σκοπούς. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση επιτελείται στα πλαίσια μιας συμφωνίας της κοινότητας μαθητών – εκπαιδευτικού και κάτω από ειδικές συνθήκες πανδημίας και μακρόχρονης αναστολής λειτουργίας των σχολείων. Αυτοί συμφωνούν τη μορφή, τους κανόνες, τα μέσα, τους στόχους, το πλαίσιο της επικοινωνίας τους.

Η βιντεοσκόπηση της διδασκαλίας, η έκθεσή της στα μάτια άγνωστων, η δυνατότητα αποθήκευσής της και η ύπαρξη μεταδεδομένων (άρα και δεδομένων) στα χέρια του υπουργείου, οικοδομεί τους νέους μηχανισμούς επιτήρησης, αφαιρεί από την κοινότητα την κυριαρχία και από τον χρόνο την δύναμη της λήθης. Ας σταματήσει λοιπόν να μπερδεύει μήλα με παπούτσια η πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Με το πολυνομοσχέδιο και την τροπολογία αποκαλύπτεται το σχολείο που ονειρεύονται. Πάνω από τα κεφάλια των μαθητών, πίσω από κάθε εφηβική σκανδαλιά, αλλά και για να «προλάβουν» τις νεολαιίστικες εξεγέρσεις που φοβούνται ότι θα φέρει η πολιτική τους υψώνεται η δαμόκλειος απειλή του ματιού του «μεγάλου αδερφού» και της αναγραφής της διαγωγής στους τίτλους σπουδών που θα ακολουθεί ως ανεξίτηλο στίγμα κάθε «ταραξία» για τον υπόλοιπο εργασιακό και κοινωνικό του βίο. Η αράχνη της αξιολόγησης και του πανοπτικού ελέγχου υφαίνει τον ιστό του νεοεπιθεωρητισμού και της αξιολόγησης/κατηγοριοποίησης.

Δίνουμε την ψυχή μας για τα παιδιά και όχι για το Υπουργείο και την αντιεκπαιδευτική πολιτική.

Η περίοδος που διανύουμε έχει δύο βασικά χαρακτηριστικά. Την μακρόχρονη αναστολή λειτουργίας των σχολείων (τουλάχιστον δύο μήνες κλειστά) και την πανδημία. Σε αυτή την περίοδο, οι εκπαιδευτικοί οργάνωσαν τη δουλειά τους με τον τρόπο που εκείνοι θεώρησαν καταλληλότερο και πιο αποτελεσματικό ώστε να κρατήσουν ζωντανή την σχέση τους με τους μαθητές τους, να διατηρήσουν μια ελάχιστη επαφή των παιδιών με ποιοτικές μορφωτικές, ψυχαγωγικές, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, να προσφέρουν στα παιδιά και το δημόσιο σχολείο και όχι για το Υπουργείο και την αντιεκπαιδευτική πολιτική. Το μόχθο και την εργασία μας, όλης αυτής της περιόδου, δεν την χαρίζουμε ούτε στο Υπουργείο, ούτε στα ΜΜΕ, ούτε σε κανέναν. Δεν θα επιτρέψουμε αυτή η ιδιαίτερη και ειδική συνθήκη να μετατραπεί σε μόνιμη και νόμιμη κατάσταση για την εκπαίδευση. Είμαστε κάθετα αντίθετοι με την μονιμοποίηση και νομιμοποίηση της σημερινής συνθήκης, όπως προβλέπεται από το άρθρο 1 της τροπολογίας, δηλαδή της «παροχής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης», αλλά, επίσης, και συνολικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως αυτοτελές εργαλείο/υποκατάστατο της ζωντανής εκπαιδευτικής διαδικασίας, σε κάθε περίπτωση «αναστολής λειτουργίας εκπαιδευτικής δομής» για κάποιο «έκτακτο ή απρόβλεπτο γεγονός» (για παράδειγμα, μια κακοκαιρία ή κάποιες απουσίες μαθητών λόγω γρίπης). Για το σύνολο του κλάδου η εξ αποστάσεως επικοινωνία τερματίζεται με την επιστροφή εκπαιδευτικών και μαθητών στην φυσική τους θέση, την σχολική αίθουσα. Τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί είχαν και έχουν τους τρόπους και τις διαδικασίες να αντιμετωπίσουν, μέσα στα πλαίσια της ζωντανής εκπαιδευτικής διαδικασίας, κάθε πρόβλημα και κάθε έκτακτη ανάγκη που παρουσιάζεται. Αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και τώρα, ακυρώνοντας στην πράξη την αντιεκπαιδευτική τροπολογία και όλες τις διατάξεις της. Ίσα ίσα, η εμπειρία της σημερινής συγκυρίας, επιβεβαιώνει τη διαπίστωση ότι παιδαγωγικά, κοινωνικά και διδακτικά, η ζωντανή εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναντικατάστατη. Άλλωστε είναι όμως φανερό ότι η διδασκαλία εξ αποστάσεως δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ζωντανή διδασκαλία. Πέρα απ’ όλα τα εμπόδια και την έλλειψη της διά ζώσης επικοινωνίας, δεν μπορεί να υπάρχουν ούτε μπορούν να υπάρξουν επιστημονικά αποδεχτεί διδακτικοί στόχοι στην τηλεδιδασκαλία και δεν μπορεί να βασίζεται σε κανένα αναλυτικό πρόγραμμα, κάτι που εσκεμμένα παρακάμπτει το υπουργείο και πολλά στελέχη της εκπαίδευσης θέλοντας να παρουσιάσουν τη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία με μικρότερες κάμερες, μέσω συγκεκριμένης πολυεθνικής πλατφόρμας ως τη λύση για όλα τα κενά που δημιουργούνται και θα δημιουργηθούν σε κάθε έκτακτη συνθήκη στο μέλλον. Γι΄ αυτό απαιτούνται τώρα μαζικοί διορισμοί σε γενική και ειδική εκπαίδευση, χρηματοδότηση όλων των δομών και υποδομών, απαιτούνται όλα αυτά για τα οποία το Υπουργείο Παιδείας δεν έχει δώσει ούτε δεκάρα.

Έξω οι κάμερες από τα σχολεία!

Μια εκπαιδευτική πολιτική κρύβει μέσα της τις πιο βασικές αντιλήψεις μας για τον κόσμο• δεν είναι ένα καλάθι με καλές ή κακές ιδέες απ’ όπου διαλέγουμε περιπτωσιακά. Ξανά και ξανά, λοιπόν, «τι Εκπαίδευση θες;» σημαίνει «σε ποιον κόσμο θες να ζήσεις».
Η μάχη που δίνουν οι εκπαιδευτικοί να μην μπουν κάμερες στις σχολικές τάξεις, είναι μια μάχη όλης της κοινωνίας γιατί αν ο μαζικός χώρος της εκπαίδευσης μετατραπεί σε εργαστήριο εφαρμογής της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, της κατάργησης της ιδιωτικότητας, της τηλεανεργίας και του πανοπτικού ελέγχου, τότε στους υπόλοιπους κοινωνικούς χώρους και ιδιαίτερα στον ιδιωτικό τομέα εργασίας, το ρολόι του χρόνου θα επιστρέψει στο μεσαίωνα. Κρατάμε ζωντανή την επικοινωνία και την επαφή μας με τους μαθητές μας, διαφυλάσσουμε την πολύτιμη σχέση που αναπτύξαμε με τους γονείς σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες για να δώσουμε όλοι μαζί τη μάχη ενάντια στο πολυνομοσχέδιο και την εισβολή του big brother στη σχολική αίθουσα.
• Απαιτούμε άμεση απόσυρση συνολικά της τροπολογίας.
• Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων να μην εφαρμόσουν την τροπολογία συνολικά, να πάρουν αποφάσεις ενάντια στο μέτρο της ζωντανής μετάδοσης των μαθημάτων. Με το άνοιγμα των σχολείων να οργανώσουν το διδακτικό τους έργο όπως ακριβώς έκαναν πριν την αναστολή λειτουργίας τους.
• Καλούμε τους συναδέλφους να μη δεχθούν να κάνουν μάθημα με ζωντανή ή μαγνητοσκοπημένη αναμετάδοση και παρέχουμε πλήρη συνδικαλιστική κάλυψη.
• Τονίζουμε ξεκάθαρα ότι η εξ αποστάσεως-τηλεκπαίδευση (ασύγχρονη-σύγχρονη) δεν είναι υποχρεωτική. Οποιαδήποτε αυθαιρεσία από την μεριά της διοίκησης να καταγγέλλεται στο Δ.Σ. του συλλόγου.
• Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να αξιοποιηθεί για κάλυψη της ύλης. Αυτό που χρειάζεται αυτή τη στιγμή είναι να κρατήσουν τα παιδιά μια επαφή με δημιουργικές μορφωτικές δράσεις, με το σχολείο και τη μαθησιακή διαδικασία.
• Αποφασίζουμε απεργία-αποχή σε κάθε περίπτωση πιέσεων ή υποχρεωτικότητας, συνολικής ή τμηματικής εφαρμογής της τροπολογίας. Καλούμε τη ΔΟΕ να βγάλει αντίστοιχη απόφαση.
• Τις ημέρες των κινητοποιήσεων κατεβάζουμε τα πληκτρολόγια, κλείνουμε τις οθόνες και κατεβαίνουμε μαζικά στα συλλαλητήρια.
• Καλούμε τους Συλλόγους Γονέων και τις Ενώσεις Γονέων, τα συνδικάτα και τους κοινωνικούς φορείς να πάρουν θέση μάχης απέναντι στο πανοπτικό της εκπαίδευσης.
• Στηρίζουμε το κείμενο υπογραφών για την Κατάργηση της τροπολογίας για livestreaming μαθήματα από τις σχολικές αίθουσες.
• Καμιά εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση και τους σχεδιασμούς του υπουργείου – Να παραιτηθεί τώρα η Υπουργός του αντιεκπαιδευτικού πολυνομοσχεδίου και του bigbrother!

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *